Wycena obrazów
Spread the love

Wycena obrazów jest tematem ważnym z punktu widzenia samego artysty, jak i istotną kwestią poruszaną przez kolekcjonerów.

Poruszany temat dotyczy artystów na początku drogi. Kiedy nie mają oni grupy docelowych odbiorców, rozbudowanego marketingu, marszandów, sieci kontaktów. Usiądź wygodnie,  zachęcam do lektury.

Adrian Kiszka, “Marian Jerzy Oleksiak – Sybirak”, olej na papierze, A3, 2020r. Katowice.

1. Na co warto zwrócić uwagę podczas gdy wyceniasz swoją pracę?

Weź pod uwagę ilość poświęconego czasu, koszt zużytych materiałów, a także ceny, które udało Ci się uzyskać za uprzednio sprzedane obrazy. Uwzględnij kwotę wynagrodzenia dla modela / modelki. Czy po raz pierwszy sprzedajesz swój obraz? Przejrzyj internet w poszukiwaniu platform, na których sprzedawana jest sztuka i ustal medianę. Ta praktyka pomoże Ci wykroczyć poza zwykłe koszty materiałów i czasu, który poświęciłeś oraz umieścić swoje prace między tymi, którzy mają podobne do Ciebie osiągnięcia.

Rynek sztuki w Polsce i za granicą, jest przeze mnie na bieżąco śledzony tak, aby mieć porównanie co do cen, które osiągają inni artyści. To również ułatwi Tobie wycenę  prac na początku. Wyceniając swoje prace spójrz na dane cenowe dla porównania. Weź pod uwagę sztukę, która została sprzedana, a nie sztukę, która jeszcze się nie sprzedała. Wycena jest między innymi określeniem wartości, którą Twoja praca może uzyskać na rynku sztuki. Istotne będą dla Ciebie takie czynniki, jak wymiary, medium, materiały i osiągnięcia artystów. Ponadto nagrody, wystawy, materiały prasowe mają realny wpływ na ceny. Uwzględnij je!

2. Wyceniaj swoją sztukę niczym sprzedawca detaliczny – dwa razy więcej niż koszt materiałów. Od tego zacznij.

Dla Ciebie jak i dla nabywcy nie jest to wydatek, a inwestycja. Wartość Twoich dzieł rośnie z każdym dniem.

3. Uwzględnij czas i swoją pracę.

Czy wiesz, że… jednym z najprostszych sposobów jest ustalenie ceny na podstawie czasu, pracy i kosztów materiałów?
Ustal stawkę godzinową, pomnóż ją przez liczbę godzin potrzebnych na wykonanie pracy i dodaj tę kwotę do kosztu materiałów.
Aczkolwiek należy pamiętać, że kupowanie obrazu to nie to samo co kupowanie jakichś usług. Stworzenie obrazu to nie to samo co pomalowanie powierzchni użytkowych. Przy wycenie nie możemy sugerować się tylko czasem pracy i kosztem zużytych materiałów. Malowanie to sztuka, zaś obrazy, które kupujemy to dobra luksusowe, nasze inwestycje. Szanuj artystów i ich pracę, nie zaniżaj również cen na rynku sztuki, dlatego że każdy twórca jest unikatowy, ma inne doświadczenia, warsztat i ścieżkę kariery. Na samym początku sprzedaży obrazów dobrą alternatywą jest sprzedaż wydruków kolekcjonerskich wraz z certyfikatem autentyczności od artysty.

4. Zadbaj o spójność cen.

Twoje większe prace powinny być konsekwentnie wyceniane wyżej niż mniejsze prace. Zadaj sobie pytanie:

Chcesz być dostępny dla wszystkich? Czy tworzysz markę premium?

Istnieje pewne rozwiązanie!
Warto mieć w swoim portfolio dzieła sztuki w różnych cenach. Zwiększy to liczbę osób, które mogą być zainteresowane Twoją pracą. Z biegiem lat możesz również podnieść ceny. Prowadzenie rejestru wszystkich poprzednich sprzedaży i cen będzie dobrym punktem odniesienia. Pamiętaj, że wraz ze wzrostem doświadczenia ceny również powinny rosnąć.

5. Uwzględnij koszt przesyłki, dostarczenia pracy.

Kolejny krok, o którym warto pamiętać to koszt materiałów opakowaniowych. W cenie dzieła sztuki uwzględnij je wraz z ubezpieczeniem przesyłki. Jeśli wysyłasz swoją pracę za granicę  sprawdź, która forma przesyłki będzie dla Ciebie atrakcyjna. Istnieje wiele firm kurierskich. Jest to pewnego rodzaju zabezpieczenie. Jeśli Twoje dzieło zostanie sprzedane, kolekcjoner pokrywa koszty wysyłki, ale Twoim obowiązkiem jest odpowiednie zapakowanie dzieła sztuki i pokrycie kosztów materiałów opakowaniowych.

6. Autentyczność ma wartość !

Pamiętaj! Praca, która została choć częściowo skopiowana nie może podlegać wycenie ani sprzedaży. To Ty musisz być autorem jak i posiadać pełne prawa co do pracy. Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych z czym powinieneś się zaznajomić. Aby praca miała wartość musisz ją podpisać. Twój podpis jest swego rodzaju marką. Ludzie muszą wiedzieć, że identyfikujesz się z tym co tworzysz. Zdecydowanie niższe ceny osiągają prace niesygnowane lub sygnowane jedynie na odwrocie – kolekcjonerzy często traktują je nieufnie. Nawet mimo potwierdzonego pochodzenia, wycena obrazów może być zaniżona.Istotne jest to, abyś zadbał o każdy najmniejszy szczegół.

*Pamiętaj, że wycena obrazów to jedno, jednak obraz jest tyle wart ile ktoś jest wstanie za niego zapłacić.

 

Newsletter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *