Raport sztuki 2023 dotyczący globalnego kolekcjonowania. Wydatki kolekcjonerów, ich działania, sposób interakcji z artystami i instytucjami.
Spread the love

Raport sztuki 2023 dotyczący globalnego kolekcjonowania

Jak kształtują się nawyki kolekcjonerów w pierwszej połowie 2023 roku? Jakie metody zakupów preferują? Czy na horyzoncie pojawiają się nowe trendy? O tym dowiesz się czytając raport sztuki 2023 dotyczący globalnego kolekcjonowania. Warto wiedzieć, że został opracowany przez Dr. Clare McAndrew, Art Economics i oparty na badaniu ponad 2 800 kolekcjonerów z 11 rynków sztuki.

Raport rzuca światło na postawy, zachowania i perspektywy kolekcjonerów. Ukazuje procentowy wpływ ich dochodów na rozwój sztuki. Skrupulatnie analizuje wydatki kolekcjonerów. Bada motywacje ich działań na rynku. Prezentuje sposób interakcji z artystami, galeriami, instytucjami i otoczeniem.

Oto sześć kluczowych ustaleń z tego raportu:

  1. Zwiększony handel międzynarodowy w 2022 roku i na początku 2023 roku

Wartość importu sztuki i antyków między krajami osiągnęła najwyższy poziom w historii, wynosząc 30,7 miliarda dolarów w 2022 roku. Eksport zanotował drugi najwyższy poziom, osiągając 33,4 miliarda dolarów. Globalny import we wszystkich branżach spadł w pierwszym kwartale 2023 roku, wartość napływu dzieł sztuki do kluczowych centrów nadal rosła. Odnotowano dwucyfrowy wzrost m.in. w Hongkongu (50%), Wielkiej Brytanii (38%) i USA (15%).

  1. Silne wydatki osób o wysokich dochodach utrzymały się w pierwszej połowie 2023 roku, sygnalizując potencjalny wzrost rok do roku w porównaniu z 2022 rokiem

Mediana wydatków na sztukę i antyki przez kolekcjonerów na 11 rynkach światowych osiągnęła 65 000 dolarów. Jest to mediana z pierwszej połowy 2023 roku. Zwiększyła się o 19% w porównaniu z 2021 rokiem. Kolekcjonerzy z Chin Kontynentalnych zgłosili najwyższe mediany wydatków w pierwszej połowie 2023 roku, wynoszące 241 000 dolarów. Świadczy to o silnym powrocie do wydawania po okresie lockdownu.

  1. Wyższy udział kolekcjonowania opartego na badaniach

44% kolekcjonerów zidentyfikowało się jako “badacze”. Angażowali się w znaczne ilości badań przed zakupem dzieł (wzrost o 7% w porównaniu z 2021 rokiem). Nastąpił niewielki spadek impulsywnych kupujących (spadek o 3%).

  1. Kobiety wydały więcej niż mężczyźni w badaniu

Mediana wydatków kobiet w wysokości 72 500 dolarów przewyższała wydatki mężczyzn w 2023 roku. W porównaniu do 2022 wzrosła. Zdecydowanie segment osób wydających ponad 1 milion dolarów to mężczyźni.

  1. Odrodzenie zakupów stacjonarnych

Odrodzenie zakupów stacjonarnych nastąpiło w 2023 roku. 86% kolekcjonerów o wysokich dochodach dokonało zakupu od dealera. Spośród nich 84% kupiło osobiście w galerii lub w siedzibie (wzrost z 73% w 2022 roku).

  1. Optymistyczna perspektywa

77% kolekcjonerów o wysokich dochodach pozostało optymistycznie nastawionych do inwestycji. Wierzą w wydajność rynku sztuki.

Raport sztuki 2023 dotyczący globalnego kolekcjonowania pobierzesz za darmo, klikając w link: RAPORT