Odkryj sztukę z farbami: przewodnik po wyborze idealnego medium
Spread the love

Odkryj sztukę z farbami: przewodnik po wyborze idealnego medium. Witajcie w fascynującym świecie mediów malarskich, gdzie sztuka staje się czymś więcej niż jedynie połączeniem kolorów na płótnie. To kraina, w której historia i innowacje splatają się, tworząc niezliczone możliwości dla artystów. Tajemnicą malarstwa jest właśnie medium malarskie – substancja magiczna, która nadaje życie i charakter każdemu pociągnięciu pędzla.

Podążając śladami tradycji i nowoczesności, odkryjemy korzenie malarskich technik oraz współczesne rozwiązania. Poznamy różnice istniejące między olejami, akrylami, a akwarelami, zgłębiając tajemnice wosków, żywic i rozpuszczalników. To spotkanie z malarstwem od strony chemicznej, artystycznej i historycznej, które z pewnością rozbudzi Waszą pasję twórczą.

Przygotujcie się na podróż przez paletę barw i faktur, gdzie każde medium malarskie jest jak klucz do magicznego ogrodu sztuki. Gotowi na fascynujące odkrywanie tajemnic malarstwa? Zaczynamy!

Odkryj sztukę z farbami: przewodnik po wyborze idealnego medium.

Farba olejna, to nie tylko mieszanka kolorowego proszku i spoiwa. To uczta dla zmysłów, a proces jej tworzenia stanowi kluczowy element historii sztuki. Zanim pojawiły się nowoczesne tubki malarskie w 1851 roku, artyści byli jak alchemicy, samodzielnie komponując każdy pigment, dodając subtelną mieszankę substancji dla osiągnięcia pożądanych efektów.

Przed nami fascynująca podróż do świata farb olejnych, gdzie kolorowy proszek łączył się z różnorodnymi spoiwami, tworząc paletę wyrazistych odcieni. W tamtych czasach malarze nie tylko malowali, ale także eksperymentowali z żywicami dla przejrzystości, ołowiem dla przyspieszenia schnięcia, a nawet lakierem dla uzyskania lśniących wykończeń.

Modyfikowanie farb stało się nieodłącznym elementem rzemiosła malarskiego, przekazywanego z pokolenia na pokolenie. Warto zgłębić tę historię, aby lepiej zrozumieć, dlaczego artyści dążą do doskonałości nie tylko poprzez pociągnięcia pędzla, ale także poprzez tajemnicze połączenia proszków i spoiw, które kształtują dzieła sztuki.

Czym jest medium malarskie?

Medium to nie tylko dodatek do farby; to eliksir, który wzmacnia pożądane cechy (jak przejrzystość czy połysk) albo łagodzi te niechciane (jak długi czas schnięcia). To właśnie dzięki medium, malowanie staje się jak zaklęcie, umożliwiając precyzyjne użycie technik, takich jak scumbling, glazing, czy impasto, zależnie od jego unikalnej formuły. Jeśli nie boisz się nieregularnych czasów schnięcia, czy innych kaprysów surowej farby, możesz z powodzeniem unikać używania mediów. Niemniej jednak, jeśli marzysz o odtworzeniu klasycznych efektów minionych epok, przyjdzie czas, abyś podobnie jak dawni artyści, sięgnął po te magiczne dodatki.

Tajemnicę większości mediów malarskich stanowi niewielka liczba składników. Zrozumienie ich natury pozwala przewidzieć, jakie czary otrzymasz, łącząc je w jedno. W końcu, każde medium to klucz do odblokowania artystycznych magicznych bram, gdzie substancje stają się czarami, a płótno staje się płótnem marzeń.

Odkryj sztukę z farbami i poznaj różne rodzaje mediów malarskich

Oleje z rozpuszczalnikami

Schnące oleje, takie jak siemię lniane, makowe, czy orzechowe utleniają się z czasem, tworząc przezroczystą, błyszczącą powłokę nadającą farbie olejnej bogactwo, połysk i głębię. W przeciwieństwie do rozpuszczalników, oleje wydłużają czas schnięcia farby, poprawiając przyczepność i wygląd. Jednak nadmierna ilość olejów znacznie wydłuża czas schnięcia i może spowodować marszczenie się warstwy farby. Kompromisem jest mieszanie olejów z rozpuszczalnikami, nazywanymi często “Van Eyck” medium, czyli prostą mieszaniną oleju i rozpuszczalnika w proporcji 1:1.

Woski

Wosk dodawany jest do farb jako stabilizator, ale w większych ilościach tworzy efekt impasto, który szybko schnie na matowe wykończenie. Wosk stosowany jest od wieków do uzyskiwania delikatnych efektów, gdy jest nakładany cienko. Może być stosowany, jako zimna pasta wymieszana z olejami lub rozgrzewany za pomocą metody enkaustycznej. Cienka warstwa zimnego wosku stanowi doskonały środek matujący, pozwalając na prezentację obrazów w trudnych warunkach świetlnych. Wosk jest kruchy i łatwo się topi, co ogranicza jego użycie do sztywnych paneli, chyba że jest połączony z innym składnikiem.

Żywice

Malarze od dawna używają rozpuszczonych w terpentynie żywic drzewnych (lakierów) do dodania blasku farbie i skrócenia czasu schnięcia. Historycznie używano różnych rodzajów żywic, takich jak bursztyn, damar, guma arabska czy mastyks. Niemniej jednak wiele z nich okazało się niestabilne na dłuższą metę, powodując żółknięcie, łuszczenie się lub pękanie warstwy farby. Pomimo tych wad, żywice dodają niesamowitych i subtelnych efektów farbom olejnym, co sprawia, że nadal są używane. Nowoczesna żywica syntetyczna znana jako alkyd obiecuje rozwiązanie tych wad, pozwalając malarzom na odtworzenie efektów podobnych do Turnera, bez blaknięcia i pękania, które dotyczą jego prac.

Rozpuszczalniki

Rozpuszczalnik to substancja rozcieńczająca, taka jak terpentyna czy white spirit. Rozpuszczalniki znacznie skracają czas schnięcia, ale również osłabiają i przygaszają warstwę farby, co sprawia, że są idealne do imprimatury (malowanej podkładki) lub innych etapów początkowego malowania. Jednak nadmierne użycie rozpuszczalników spowoduje brak przyczepności, a często mają one nieprzyjemne opary. Rozpuszczalniki są również kluczowym składnikiem żywicznych mediów. Mogą być używane do szybkiego podmalowywania olejów, a następnie pracowania nad nimi w kilka minut. Rozpuszczalniki nakładane na górne warstwy olejów mogą tworzyć interesujące efekty. Użycie rozpuszczalników o niskim zapachu, takich jak Gamsol czy Sansodor, sprawi, że będzie to bezpieczniejsze i przyjemniejsze, ale wydłuży czas schnięcia.

Jak wybrać odpowiednie medium malarskie?

W sztuce kluczowe jest dokonanie mądrych decyzji, a jednym z głównych wyborów, przed którym stoi artysta, jest wybór odpowiedniego medium malarskiego. Oto praktyczny przewodnik, który pomoże Ci podjąć tę decyzję z całą pewnością. Zanim zaczniesz malować, zdefiniuj, co chciałbyś osiągnąć. Czy pragniesz głębokiego połysku, subtelnego efektu przejrzystości, a może kusi Cię eksperyment z efektem impasto? Zrozumienie swoich celów to kluczowy punkt wyjścia. Eksperymentuj z różnymi mediami malarskimi, odkrywaj tradycyjne i nowoczesne środki. Przetestuj oleje, akryle, akwarele i dodatki, aby zrozumieć, które medium najlepiej oddaje Twój unikalny styl i preferencje.

Wybierzmy odpowiednie medium, aby odkryć sztukę z farbami

  • Rozważ, jak długi czas schnięcia jest dla Ciebie istotny. Niektóre media przyspieszają ten proces, co może być korzystne w pewnych sytuacjach, podczas gdy inne wydłużają czas pracy nad dziełem.
  • Wybierz medium, które pozwoli Ci uzyskać pożądaną konsystencję farby. Czy marzysz o gęstej fakturze, czy może bardziej jedwabistej, płynnej powierzchni?
  • Zwracaj uwagę na bezpieczeństwo przy wyborze rozpuszczalników i mediów. Unikaj substancji toksycznych. Jeśli to możliwe, korzystaj z bezwonnych alternatyw.
  • Czy zależy Ci na dłuższym czasie pracy nad dziełem? Wybierz medium, które utrzyma farbę w stanie plastycznym przez dłuższy czas, dając Ci przestrzeń do eksploracji i precyzji.
  • Na koniec, zastanów się, jak chciałbyś wyrazić swoją indywidualność i unikalny styl w swojej sztuce. Czy chcesz podążać tradycyjnymi ścieżkami, czy też eksperymentować tworząc coś zupełnie nowego?

Warto pamiętać, że wybór medium malarskiego to nie tylko decyzja techniczna, ale także osobisty wybór, który może wpłynąć na charakter i wyraz Twoich dzieł artystycznych. Połącz w nim swój warsztat, kreatywność i unikalne spojrzenie na sztukę.

Które media wpływają na czas schnięcia farby?

Większość farb olejnych wykonuje się z pigmentów wymieszanych z wiążącym, zazwyczaj olejem lnianym. Dlatego, jeśli chcesz spowolnić czas schnięcia farby olejnej, dodaj więcej oleju lnianego. W latach 60. XX wieku Winsor & Newton opracowało Liquin, jako syntetyczną alternatywę dla oleju lnianego, która praktycznie nie wpływa na kolory. Jest wykonane z żywic alkydowych i łagodniejszych rozpuszczalników, ale nie utrzymuje tak dużej ilości pigmentu, jak tradycyjne media olejowe. Technicznie jest to rozpuszczalnik, używany również do czyszczenia pędzli, ale terpentynę można też dodać, aby przyspieszyć czas schnięcia farby olejnej.

Ponieważ farby akwarelowe zazwyczaj schną dość szybko, media akwarelowe opóźniają czas schnięcia. Gum arabic to odpowiednik oleju lnianego w akwareli, więc dodanie tego medium do wody zwalnia czas schnięcia. Jednak zwiększa również jaskrawość kolorów i zmniejsza właściwości plamienia, sprawiając, że płukanki są mniej trwałe. Blending Medium to mniej transformująca alternatywa, która jeszcze bardziej opóźnia czas schnięcia i może być rozcieńczana wodą lub używana czysta. W przypadku farb akrylowych fluid retarder pomaga opóźnić czas schnięcia.

Które media wpływają na konsystencję farby?

Liquin i Linseed Oil nadają bardziej jedwabistą konsystencję farbom olejnym i schną do błyszczącego wykończenia. Stand Oil to kolejna dobra alternatywa. To ekstrakt z oleju lnianego pozostawiony do „stania”, dzięki czemu gęstnieje do pięknej, kleistej konsystencji. Dodaj go do farby, aby uzyskać miłe, płynne pociągnięcia pędzlem lub wymieszaj z terpentyną, aby uzyskać bogate medium. Medium Michaela Hardinga Resin Oil Wax łączy stand oil z żywicą i woskiem pszczelim, aby nieco zagęścić farbę olejną i nadać przyjemny połysk satynowy.

Medium Glazing jest popularnym wyborem wśród artystów pracujących z farbami akrylowymi, ponieważ zmniejsza lepkość i wzmacnia błyszczące wykończenie obrazów. Zazwyczaj wzbogaca również kolory, dodając im wyrazu. Bardziej równomierne, samo-wyrównujące wykończenie można uzyskać za pomocą Flow Improver. Jeśli chcesz zagęścić akwarelę i zmniejszyć jej płynność, rozważ dodanie Aquapasto, przezroczystego żelu, który pozwala na tworzenie oznak impasto. Dla przeciwnego efektu Ox Gall Liquid poprawia płynność farby akwarelowej, prowadząc do gładkich wyników. Ox Gall to także środek zwilżający, co oznacza, że pomaga wchłanianiu wody na sztywnej kartce akwarelowej.

Odkryj sztukę z farbami. Dowiedz się, które media wpływają na teksturę farby?

Farby akrylowe są wiodące, jeśli chodzi o media zwiększające teksturę. Granular Gel i Pumice Gel tworzą gruboziarniste, szorstkie znaki, Fibre Paste tworzy wykończenie podobne do surowego papieru, a Crackle Paste rozbija górną warstwę wyschniętej farby, podobnie jak pęknięta powierzchnia obrazu dawnych mistrzów. Modeling Paste firmy Liquitex to natomiast żelowe medium wykonane z polimeru akrylowego i marmurowego pyłu, które naprawdę zagęszcza farbę akrylową do konsystencji gliny, którą można formować z dużym efektem. Mniej dramatyczną wersją tego jest Impasto Medium (czasami Impasto Gel), dostępne zarówno dla farb olejnych, jak i akrylowych. Zagęszcza farbę, co oznacza, że tekstura i kierunek pociągnięć pędzla pozostają bardziej widoczne. Medium Texture ma podobny efekt w przypadku farb akwarelowych, choć mniej gęsty. Niektóre pigmenty akwarelowe naturalnie granulują, co oznacza, że tworzą cętkowany efekt podczas nakładania na mokro. Jeśli chcesz odtworzyć ten efekt z kolorami, które są naturalnie gładkie, dodanie Medium Granulation pomoże w tym.